دوره 13، شماره 52 - ( 6-1398 )                   جلد 13 شماره 52 صفحات 203-216 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه
چکیده:   (297 مشاهده)
هدف: بنابه نظر متخصصان توانایی ذهن ­خوانی زیربنای توانایی انسان در تعاملات اجتماعی پیچیده را می­ سازد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش گروهی توانایی ذهن­ خوانی بر افزایش این توانایی در افراد دارای وابستگی به مواد بود. روش: در این پژوهش از روش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. برای این منظور 36 نفر از مراجعان تحت درمان سرپایی اعتیاد به صورت در دسترس انتخاب شدند و به تصادف به دو گروه تقسیم شدند. آزمون ذهن ­خوانی بارون- کوهن برروی هر دو گروه اجرا شد. برای گروه آزمایشی یک دوره 24 جلسه­ ای آموزش گروهی اجرا شد. در نهایت آزمون ذهن­ خوانی به عنوان پس ­آزمون برروی هر دو گروه اجرا شد. یافته­ ها: نتایج حکایت از معناداری تفاوت دو گروه داشت (0/05P<). نتیجه­ گیری: این مطالعه ارتباط بین مصرف مواد افیونی و ضعف در ذهن ­خوانی را نشان داد. همچنین نشان داد آموزش گروهی متمرکز به آگاهی از احساسات خود و دیگران می ­تواند در بهبودی عملکرد ذهن ­خوانی مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 502 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۱۱