دوره 12، شماره 47 - ( 9-1397 )                   جلد 12 شماره 47 صفحات 156-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4175 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف مدل یابی روابط ساختاری هوش معنوی و آمادگی به اعتیاد با میانجی ­گری باورهای فراشناختی و سخت ­رویی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر تهران انجام شد. روش: روش تحقیق توصیفی- همبستگی از نوع علّی بود. جامعه­ ی تحقیق عبارت بود از: تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 که با روش نمونه­ گیری خوشه­ ای تصادفی 361 نفر از این دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسش ­نامه­ های آمادگی به اعتیاد زرگر، فراشناخت ولز و هاتون، هوش معنوی کینگ و سخت­ رویی تحصیلی بنشیک و لوپز استفاده شد. یافته­ ها: با استفاده از مدل­ یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر، هوش معنوی با میانجی­ گری باورهای فراشناختی و سخت­ رویی تحصیلی توانست 10 درصد از متغیر آمادگی به اعتیاد را تبیین نماید. همچنین هوش معنوی بر آمادگی به اعتیاد اثر مستقیم داشت. نتیجه ­گیری: با توجه به قدرت پیش ­بینی کنندگی متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش، می ­توان از نتایج این پژوهش در پیشگیری از بروز پدیده اعتیاد در میان جوانان و همچنین در مداخلات آموزشی در کلینیک­ های ترک اعتیاد استفاده نمود.
متن کامل [PDF 863 kb]   (1480 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/30 | پذیرش: 1397/8/18 | انتشار: 1397/9/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.