دوره 12، شماره 50 - ( زمستان97 1397 )                   جلد 12 شماره 50 صفحات 42-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (5016 مشاهده)
هدف: یکی از مهم‎ترین برنامه‎ها و راهبرد‎های پیشگیری از اعتیاد، آموزش تفکر و مهارت‎های زندگی در مدرسه است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای تفکر و سبک زندگی برحسب میزان توجه به مؤلفه­ های پیشگیری از اعتیاد براساس اهداف سند جامع پیشگیری از اعتیاد بود. روش: روش مورد استفاده در تحلیل محتوا تکنیک آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل متن، پرسش­ ها و تصایر را شامل می‌شد. جامعه آماری، کتاب‎های تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه و نمونه آماری کتاب تفکر و سبک زندگی (مشترک) برای دختران و پسران پایه هفتم و هشتم بود. یافته ­ها: نتایج تحقیق نشان داد در محتوای کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم به مؤلفه آموزش مواد توجه چندانی نشده و در محتوای کتاب هشتم به آموزش مواد بیشترین توجه و کمترین توجه به مؤلفه ابراز وجود و جرأت ­مندی شده است. نتیجه­ گیری: قرار گرفتن مباحث پیشگیری از اعتیاد و مهارت‎های زندگی از جمله مهارت­ های ابراز وجود و جرأت­مندی و ادغام آموزش مواد در کتب درسی می­ تواند از جهات مختلف دارای اهمیت باشد.
متن کامل [PDF 725 kb]   (1196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/23 | پذیرش: 1398/2/12 | انتشار: 1398/2/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.