دوره 12، شماره 48 - ( ويژه نامه1 1397 )                   جلد 12 شماره 48 صفحات 226-203 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
چکیده:   (4111 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش نظم­ جویی فرایندی هیجانی بر خودشفقتی و دشواری در تنظیم هیجان معتادان بود. روش: پژوهش حاضر شبه­ تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جامعه هدف این پژوهش 129 مرد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد احیاء اسلامشهر در بازه زمانی مرداد تا شهریور 1396 بودند. با توجه به ملاک­ های ورود و خروج 30 مرد انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (15 مرد) و گواه (15 مرد) جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش نظم­ جویی فرایندی هیجانی مبتنی بر مدل گراس را طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند و گروه گواه تحت هیچ برنامه آموزشی قرار نگرفتند. شرکت ­کنندگان به وسیله‌ی پرسش ­نامه‌ خود-شفقتی (نف، 2003) و دشواری در تنطیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) در سه مرحله پیش از شروع مداخله، جلسه پایانی و 75 روز بعد (جلسه پیگیری) ارزیابی شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش نظم‌جویی فرایندی هیجان بر خود-شفقتی و دشواری تنظیم هیجانی در مرحله پس­ آزمون موثرند و این تاثیرها در مرحله پیگیری نیز پایدار می ­ماند. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت آموزش گروهی نظم‌بخشی فرایندی هیجان، علاوه بر افزایش خودشفقتی؛ از میزان دشواری تنظیم هیجانی می‌کاهد. لذا مراکز خدمات روان ­شناختی و مشاوره و مراکز ترک اعتیاد می‌توانند در جهت افزایش خودشفقتی و تنظیم هیجانی در جهت پایداری ترک اعتیاد از این روش بهره‌مند شوند.
متن کامل [PDF 754 kb]   (1245 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/14 | پذیرش: 1397/11/16 | انتشار: 1397/11/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.