دوره 12، شماره 49 - ( ويژه نامه2 1397 )                   جلد 12 شماره 49 صفحات 208-189 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر
چکیده:   (4617 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشیِ آموزش راهبردهای نظم ­جوییِ فرآیندی هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مشکلات سلامت عمومی دختران نوجوان با والدین معتاد بود. روش: روش این پژوهش شبه­ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون-پس­ آزمون با گروه گواه بود. با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس، 30 نفر از دانش ­آموزان دختر متوسطه ناحیه 3 کرج که والدین معتاد داشتند و در پرسش­ نامه سلامت عمومی (گلبرگ و هیلیر) نمره بالاتر از برش کسب کرده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش10 جلسه آموزش راهبردهای نظم­ جویی فرایندی هیجان دریافت کردند. یافته­ ها: نتایج نشان داد آموزش راهبردهای نظم ­جویی فرایندی هیجان باعث تغییر در 7 خرده مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه­ ریزی، دیدگاه گیری و ملامت دیگران) و کاهش مشکلات سلامت عمومی (افسردگی، اضطراب، جسمانی و کل) شده است. نتیجه ­گیری: یکی از مداخله­ های موثر در تنظیم راهبردهای شناختی هیجان و کاهش مشکلات سلامت، آموزش نظم­ جویی فرایندی هیجان است.
متن کامل [PDF 584 kb]   (1158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/21 | پذیرش: 1397/12/25 | انتشار: 1398/1/22

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.