دوره 12، شماره 50 - ( زمستان97 1397 )                   جلد 12 شماره 50 صفحات 11-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور
چکیده:   (1629 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب­ های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول از نظر توجه به مؤلفه ­های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری شامل همه کتاب­ های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول می­ باشد که در سال 1396 چاپ شده است. با توجه به ماهیت موضوع، نمونه­ گیری انجام نشده و تمام جامعه آماری بررسی شده است. ابزار جمع­ آوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتاب­ های درسی بوده که روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوطه انجام شده است. یافته­ ها: در مجموع در کتاب­ های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول، 176 مرتبه به جنبه­ های مختلف اعتیاد اشاره شده که 165مورد (75/93 %) مربوط به پایه هشتم، 9مورد (1/5 %) مربوط به پایه هفتم، 2مورد (13/1 %) مربوط به پایه نهم بوده است. در دوره ابتدایی اشاره­ ای به مؤلفه های پیشگیری از اعتیاد نشده است. مؤلفه «عوارض ناشی از اعتیاد» با 97 فراوانی (55 %) بیشترین و مؤلفه­ های «راه ­های پیشگیری از اعتیاد»، «جرم و قوانین مرتبط با اعتیاد»، و «سابقه تاریخی مصرف مواد مخدر» هر کدام با 6 فراوانی (4/3 %) کمترین فراوانی را داشته است.  نتیجه­ گیری: یافته­ های این پژوهش نشان می­ دهد که در دوره ابتدایی و  پایه ­های هفتم و نهم متوسطه اول به مؤلفه­ های پیشگیری از اعتیاد توجه کافی نشده و نیاز به توجه بیشتر دارد.
 
متن کامل [PDF 299 kb]   (456 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/30 | پذیرش: 1398/2/6 | انتشار: 1398/2/21