دوره 12، شماره 48 - ( ويژه نامه1 1397 )                   جلد 12 شماره 48 صفحات 40-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (4084 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر تکانشگری و سبک­ های تصمیم­گیری در زندانیان زن دارای تجربه مصرف مواد مخدر شهر یاسوج انجام شد. روش: این پژوهش به صورت آزمایشی از نوع پیش­ آزمون-پس­ آزمون با گروه گواه بود. تعداد 30 نفر از زندانیان زن شهر یاسوج که دارای تجربه مصرف مواد مخدر بودند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) به شیوه نمونه­ گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند و برنامه آموزشی 8 جلسه­ ای تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل گراس (1999) برای آن­ ها اجرا شد. ابزارهای جمع ­آوری اطلاعات شامل پرسش­ نامه­ های تکانشگری بارات (1994) و سبک­ های تصمیم­ گیری اسکات و بروس (1995) بودند. یافته­ ها: نتایج این تحقیق بیانگر تأثیر برنامه آموزشی تنظیم هیجانی بر کاهش تکانشگری کلی و تکانشگری شناختی، رفتاری و برنامه­ ریزی نشده در زندانیان زن دارای تجربه مصرف مواد مخدر بود. همچنین آموزش این برنامه بر افزایش سبک­ های تصمیم­ گیری عقلایی و شهودی و کاهش سبک­ های تصمیم­ گیری اجتنابی، وابسته و آنی تأثیر معنادار داشت. نتیجه­ گیری: با آموزش تنظیم هیجانی می­ توان تکانشگری زندانیان زن دارای تجربه مصرف مواد مخدر را کاهش و سبک­ های تصمیم­ گیری آن ­ها را بهبود داد. بنابراین می­ توان از مشکلات این دسته از زنان زندانی کاست.
متن کامل [PDF 638 kb]   (1215 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/24 | پذیرش: 1397/9/10 | انتشار: 1397/11/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.