چکیده: (10229 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه سرمایه روانشناختی و باورهای فراشناختی بین دانشجویان مصرف کننده مواد و دانشجویان عادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی 93-1392 بودند که از این جامعه، 50 نفر از دانشجویان مصرف کننده مواد و 50 نفر از دانشجویان عادی به ترتیب با بهرهگیری از دو روش نمونهگیری در دسترش و نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز و باورهای فراشناختی ولز و کارت هایت هاتون استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشجویان مصرف کننده مواد و دانشجویان عادی در سرمایه روانشناختی و باورهای فراشناختی تفاوت معناداری وجود دارد. به این معنی که دانشجویان مصرف کننده مواد از سرمایه روانشناختی پایین و باورهای فراشناختی مختل برخوردارند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دست آمده با افزایش سرمایه روانشناختی و نیز با به کارگیری برنامههای مربوط به باورهای فراشناختی مختل میتوان گرایش به مصرف مواد را در دانشجویان کاهش داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/9/22 | پذیرش: 1393/10/25 | انتشار: 1393/11/7