دوره 11، شماره 43 - ( 9-1396 )                   جلد 11 شماره 43 صفحات 249-266 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
چکیده:   (1541 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی خودتنظیمی و هوش اخلاقی با آمادگی به اعتیاد از طریق میانجی‌گری هیجان خواهی در دانش آموزان دختر بود. روش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری(همبستگی) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر بوشهر در سال تحصیلی 96- 1395 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه ای چند مرحله ای 240 نفر از دانش آموزان انتخاب و به پرسشنامه های آمادگی به اعتیاد، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، هوش اخلاقی و هیجان خواهی پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج نشان داد مدل مفهومی پژوهش دارای شاخص های برازش مناسبی با داده ها می باشد. در این مدل تمامی مسیرهای مستقیم، غیرمستقیم و کلی برای پیش بینی آمادگی به اعتیاد معنی دار به دست آمد؛ همچنین، هیجان خواهی در رابطه با خودتنظیمی، هوش اخلاقی و آمادگی به اعتیاد نقش میانجی داشت. نتیجه‌گیری: می‏توان نتیجه گرفت که در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد نوجوانان ضروری است تا متغیرهای روان‌شناختی هیجان‌خواهی، خودتنظیمی و هوش اخلاقی در نظر گرفته شوند.
متن کامل [PDF 528 kb]   (357 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۹