دوره 12، شماره 46 - ( 6-1397 )                   جلد 12 شماره 46 صفحات 157-172 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه ازاد قم
چکیده:   (772 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر آزمون رابطه علّی حمایت ادراک شده با پریشانی روان­ شناختی و آمادگی به اعتیاد، با مطالعه نقش میانجی‌گر احساس تنهایی در دانش‌آموزان مناطق محروم شهرستان قم بود. روش: شرکت‌کنندگان پژوهش 225 دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه ­ای تصادفی چندمرحله­ ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش شامل پرسش ­نامه­ های حمایت ادارک شده، پریشانی روان­شناختی، احساس تنهایی و آمادگی به اعتیاد بود. آزمون مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم مدل پژوهش، به ترتیب، با استفاده از روش‌های تحلیل مسیر و آزمون بوت استرپ انجام گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که حمایت ادارک شده، پیشایند و پریشانی روان­ شناختی و آمادگی به اعتیاد، پیامد احساس تنهایی در دانش‌آموزان هستند. همچنین، یافته‌ها نشان داد که احساس تنهایی، میانجی‌گر معنا‌دار رابطه حمایت ادارک شده با پریشانی روان­ شناختی و آمادگی به اعتیاد است. نتیجه‌گیری: یافته‌های این تحقیق می‌تواند برای مشاوران، برنامه‌ریزان دولتی، متخصصین تعلیم و تربیت در حل مشکلات دانش‌آموزان کمک‌کننده باشد.
متن کامل [PDF 523 kb]   (246 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱