دوره 10، شماره 40 - ( 12-1395 )                   جلد 10 شماره 40 صفحات 64-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه رازی
چکیده:   (7357 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش میانجی گر الگوهای ارتباطی خانواده در رابطه بین نیازهای اساسی روان‌شناختی، سرمایه روان‌شناختی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در پیش‌بینی استعداد اعتیاد انجام‌گرفته است. روش: روش پژوهش مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان پسر و دختر کرمانشاه، در مقطع متوسطه در سال تحصیلی 94-93 بوده است. با استفاده از جدول مورگان 400 دانش‌آموز (200 دختر و 200 پسر) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند؛ که به پنج پرسش نامه، الگوهای ارتباطی خانواده در رابطه بین نیازهای اساسی روان‌شناختی، سرمایه روان‌شناختی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه یانگ و استعداد اعتیاد پاسخ دادند. به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی از معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار AMOS و SPSS-21 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد مدل پژوهش با میانجی گری الگوی ارتباطی خانواده (خرده مقیاس گفت و شنود) از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد که بین طرح‌واره‌های ناسازگار شکست، وابستگی، محرومیت هیجانی و بی‌اعتمادی، بااستعداد اعتیاد رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و بین خرده مقیاس‌های خود کارآمدی، تاب آوری و ارتباط با استعداد اعتیاد رابطه منفی وجود دارد که نشان داد توانایی پیش‌بینی استعداد اعتیاد را دارند. نتیجه گیری: مدل ارزیابی شده از برازندگی قابل قبولی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت حیطه های فردی و خانوادگی در استعداد به اعتیاد دارد و همچنین به عنوان الگویی مناسب برای طراحی و تدوین برنامه های پیشگیری از رفتارهای پرخطر می تواند بسیار مفید واقع شود.

 

متن کامل [PDF 825 kb]   (2223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/5 | پذیرش: 1396/2/13 | انتشار: 1396/2/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.