دوره 12، شماره 48 - ( ويژه نامه1 1397 )                   جلد 12 شماره 48 صفحات 102-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه لرستان
چکیده:   (5460 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرمایه روان­ شناختی بر انعطاف ­پذیری شناختی و تاب­ آوری افراد معتاد انجام شد. روش: طرح پژوهش شبه­ تجربی از نوع پیش­ آزمون-پس­ آزمون باگروه گواه در افراد معتاد بود. نمونه این پژوهش 30 نفر از افراد معتاد مراجعه کننده به کلینیک­ های ترک اعتیاد شهر خرم­ آباد بود که با توجه به ملاک­های ورود به پژوهش و بر اساس نمونه ­گیری خوشه­ ای چند مرحله­ ای تصادفی انتخاب شدند. افراد نمونه به­ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در این پژوهش از پرسش­ نامه انعطاف­ پذیری شناختی دنیس و وندروال و تاب­ آوری کانر و دیویدسون به منظور گردآوری داده­ ها استفاده شد. یافته­ ها: تحلیل داده­ ها نشان داد آموزش سرمایه روان­ شناختی در افزایش انعطاف­ پذیری شناختی و تاب ­آوری در افراد معتاد مؤثر (0/05˂P) می ­باشد. نتیجه­ گیری: با آموزش سرمایه روان­ شناختی، می­ توان انعطاف­ پذیری شناختی و تاب­ آوری پایین را که از دلایل اصلی روی­ آوری و تداوم مصرف مواد می­ باشند در افراد بهبود بخشید.
متن کامل [PDF 642 kb]   (1809 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/5/18 | پذیرش: 1397/9/10 | انتشار: 1397/11/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.